Dag 106: Outdoorsporten in Cusco / Day 106: Outdoor sports at Cusco

Vanaf vandaag schrijf ik de blog in 2 talen voor Engels scrol je even naar het tweede deel… From today I’m writing my blog in 2 languages, for English scroll to the second part…

Ook zullen de updates regelmatiger en korter zijn. Leest toch wat makkelijker weg denk ik zo. Waar was ik ook al weer gebleven…

Mushrooms

Vorige week maakte ik al mijn debuut bij hostel Kokopelli en vandaag gaat het echte werk beginnen. Vanavond draai ik in Mushrooms, 1 van de hipste clubs van Cusco en het is ook een eer hier te mogen staan. Het mooie van alles is de support, mijn vrienden uit Cusco en van de San Blas school komen vanavond hun ‘zapatas de bailar’ bij mij verslijten. Ik heb mijn playlist klaar, een nieuwe koptelefoon op de kop getikt en alle muziek op mijn usb-stickjes gezet. Om 00:30 gaan we los en al snel is het weer een dansende menigte. Alle enthousiaste reacties op de voor Peru toch vrij onbekende muziek is zo gaaf! Ik draai tot iets over twee en pak dan met mijn huisgenootje de taxi naar huis om in het mandje te kruipen. Het is een geslaagde avond, het was genieten geblazen!

Verhuizen

Vandaag zaterdag 7 augustus staat in het teken van verhuizen. Vanmorgen neem ik vlug even afscheid van mijn gastvrouw welke 5 weken uitstekend voor me heeft gezorgd. In het begin was de communicatie nogal lastig omdat ik geen woord Spaans sprak maar later hebben we leuke gesprekken gevoerd bij een van haar heerlijke maaltijden. Ik heb voortreffelijk gegeten van haar heerlijke Peruviaanse gerechten. Tijdens de laatste avond heb ik nog behoorlijk moeten zweten op mijn bedankberichtje in haar gastenboek wat natuurlijk in het Spaans moet. Maar het is gelukt.

Vanaf vandaag deel ik mijn appartement met 2 andere. We hebben een eigen keuken en douche en ik heb een ruime kamer. Ik woon nu boven de Spaanse school en zal hier de aankomende 7 weken verblijven.

Hiken in de omgeving van Cusco

Als je dan ‘s middags toch niet veel beters te doen hebt dan kun je maar beter even de alcohol van de avond ervoor eruit wandelen. Een paar vrienden van me vragen of ik zin heb om mee een hike te gaan maken. Op het eerste oog niet zo spannend maar als ik er ahcteraf achter kom dat we naar 4 km hoogte zijn geklommen dan is dat toch nog behoorlijk. Het is een mooie wandeling waarbij we ongeveer 1 km boven Cusco over de bergkam wandelen. De tocht is ongeveer 10 km met een paar pittige klimmetjes en als we naar rechts kijken hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Moe maar voldaan komen we 4 uur later weer aan in de stad en hebben we onze dosis beweging voor vandaag weer gehad.

Cursus klimmen zonder bananen maar met bbq

Mijn huisgenootje Sanne heeft me afgelopen week in de val gelokt om mee te gaan rotsklimmen. Niet bepaald de favoriete bezigheid voor iemand met hoogtevrees. Maar goed, vroeg uit de veren, volle tas met eten en drinken mee en op naar de Plaza de Santiago waar we worden opgepikt. Samen met onze gids nemen we voor 20 minuten de bus en zodra we uitstappen zien we in de verte de rotspunt al uit het landschap in de blauwe lucht prikken. Deze 30 meter is vandaag onze vriend. We krijgen wat instructies en ondertussen worden er wat lijnen uitgehangen over diverse routes omhoog. We beginnen met makkelijk en na elke klim naar de top kunnen we een niveautje opschuiven. Opvallend genoeg heb ik totaal geen last van de hoogte. Zo’n harnas blijkt toch een positieve uitwerking op mijn gemoedstoestand te hebben en als een aap met 20 bananen achter de kiezen klim ik omhoog. Echt super vet is de adrenalinekick die je er van krijgt. Zodra al onze spieren compleet verzuurt zijn staat er een BBQ op het programma, lekkere worstjes en een goede pastasalade staan op het menu. Met volle maag laten we ons nog van de berg afgooien onder de noemer ‘rappelling’. Als een Navy Seal laten we onszelf van deze staan zakken en dit is tevens de laatste actie van vandaag. De bus terug naar de stad en weer op tijd in het mandje. Morgen gaan we weer naar de kindjes van Los Molinos.

English Version

Mushrooms

Last week I made my debut at hostel Kokopelli and today the real work begins. Tonight I’m DJing in Mushrooms, one of the hippest clubs of Cusco and it’s an honor to be here. The good thing is the support, my friends from Cusco and San Blas school come tonight to destroy their ‘zapatas the bailar’. I’ve finished my playlist, bought new headphones and put all the music on my USB sticks. At 00:30 we go loose and soon the audience is turned in a dancing crowd. All enthusiastic responses to the Peru still relatively unknown music is so cool! I play until a bit after two o’clock and take together with my roommate a taxi home. It was a successful evening, I was enjoying to the max!

Moving

Today is Saturday, August 7th dedicated to moving. This morning I say goodbye to my host that took excellent care for five weeks for me. In the beginning, communication was quite difficult because I did not speak Spanish at all but later on we have nice conversations while eating one of her delicious meals. And that’s true, her Peruvian dishes were really amazing! During the last night, I had a hard time writing my thank you message in her guestbook because it had to be in Spanish. But I passed doing that. From today I share my new apartment with 2 other persons. We have a private kitchen and shower and I got a spacious room. I live above the Spanish school and will stay here the next 7 weeks.

Hiking next to Cusco

And if you don’t have anything else to do than it will be a good idea to walk the alcohol right out of your system. A couple of friends asked me to join them on their hike in the surroundings of Cusco. In the first moment not that big thing but afterwards I found out it was a above 4km altitude hike, pretty tough. It was a beautiful hike 1km above Cusco where we had this awesome view over the city. The total distance we walked was 10 km, a few pithy climbs included. Afterwards a bit tired but satisfied with our trip we’re arriving back in Cusco. So we had our piece of exercise…

Climbing course without bananas but with BBQ

My homie Sanne trapped me last week to join her on a rock climbing course. Not really the favourite activity for someone with a fear of heights. But okay, I went early out of bed and packed with a bag full of food we walked to our guide on Plaza de Santiago. Together with our guide we take the bus for a 20 minutes drive and after we get off the bus we see our 30 meter tall friend rising up from the landscape. After some instructions our guide throw down some lines which marked the different routes. The difference is that we start with the easy route and after that on we switch to the harder routes.

The funny thing is that the harnas makes me feel comfortable with the heights. So no fear and climbing full of adrenaline is so cool. After a few climbs we have a BBQ in schedule. A few hotdogs and a nice pasta salad will fill my stomach and makes me want to climb again. So after the BBQ we rappel down the rock like a real navy seal!. After an intensive day we take the bus back to the city. I’ll go early to bed because tomorrow I need to go back to my kids from Los Molinos.

1 reactie op “Dag 106: Outdoorsporten in Cusco / Day 106: Outdoor sports at Cusco

1. Volgens mij vermaak jij je wel – leuk om te lezen wat je allemaal beleeft.
    ff doorduwen die DJ hype daar in LATAM – kun je uiteindelijk mooi met je prive jet terug naar de Peel :)