Samen met Ralf Ecuador ontdekken

Leeft hij nog? Jawel, en ik heb het nog steeds prima naar mijn zin. Hierbij een nieuwe update, wel van een tijdje terug maar dat maakt het niet minder spannend.

Mijn laatste echte vrijwilligersproject zit er weer op. Ik vertrek uit de Amazone en kijk terug op een prachtig avontuur van een maand. Wat heb ik genoten van het Sacha Yacu Wildlife Rescue Centre. Maar we mogen weer door….

Een paar maandjes geleden kreeg ik onverwacht bericht vanuit Nederland van mijn maatje Ralf. Waar ik tegen het einde van het jaar dan wel niet uithang want hij had wel zin om effe langs te komen. Ik vertel hem over mijn project in Ecuador en dat het begin november is afgerond. Daarna wil ik backpackend richting het noorden reizen om Ecuador, Colombia en Panama te ontdekken. “Klinkt goed!” waren zijn woorden en een paar weken later boekt hij een vliegticket. Inmiddels ben ik dus onderweg vanuit mijn hostel in Quito, de hoofdstad van Ecuador om mijn maatje van het vliegveld te halen.

Ralf ophalen

Ik sta nog geen 5 minuten te wachten of daar is hij dan! Na een goede maar lange vlucht neem ik hem mee naar het hostel dat ik voor ons geregeld heb. Toch erg gaaf om na al die maanden weer eens een bekend gezicht te zien. En niet geheel onbelangrijk, ik kan mijn Brabants weer eens gebruiken! In het hostel aangekomen trekt Ralf zijn tas open en tovert er een envelop voor me uit en een halve kilo originele Hollandse oude kaas. Potdikke wat heb ik dat gemist zeg. Het duurt dan ook geen 24 uur voordat deze gele meneer is gesneuveld. In de envelop zit een mooie tekening van mijn kleine neefje Art, echt super vet! Na een lekker koud pilsje en wat kennis te hebben gemaakt met de andere reizigers in ons hostel dan toch maar naar bed. Even die jetlag eruit slapen voor die jongen…

Quito

De volgende dag vraag ik hoe het met Ralf is. Misschien nog wat moe van de vlucht of een beetje last van een jetlag? Maar hij blijkt fit en we besluiten om de stad te gaan verkennen. Al snel belanden we aan de voet van de Pichincha vulkaan en nemen de gondeltjes naar boven. Het is even afwachten hoe Ralf de hoogte verteert want deze trip start op 3117 meter en gaat naar 3945 meter. Hij verteld me geen problemen te hebben en we hanteren een oude klimregel “climb high, sleep low”. We besluiten om nog wat verder te wandelen en klimmen door naar de top maar stranden op 4498 meter. Een onverwachte onweersbui met flink wat hagel maakt een einde aan ons plan om naar de top te wandelen. Rechtsomkeer dus. Doordat we dit niet echt als hike gepland hebben, lopen we dus op onze oude sneakers over de hagelstenen. Spekglad! Na een paar uur bereiken we ondertussen kletsnat de kabelbaan weer. Was toch wel spannend zeggen we tegen elkaar. De bliksem sloeg soms op minder dan 100 meter naast ons in.

We zijn nog steeds op de evenaar dus ondanks dat we op hoogte zitten is de temperatuur overdag aangenaam. We zijn dus weer opgedroogd tegen de tijd dat we ons hostel betreden. Dezelfde avond maken we een plan voor de komende dagen. We besluiten om de volgende dag een stadswandeling te maken om het historische centrum van Quito te verkennen en later die dag naar Baños te vertrekken.

Banos

Baños de Agua Santa zoals het voluit heet is het outdoorcentrum van Ecuador. Echt iets voor ons dus. Een paar dagen lekker klimmen en klauteren. We klimmen op de fiets voor een flinke mountainbiketocht en belanden uiteindelijk bij de Pailon Del Diablo watervallen. Schitterende plaatjes en ook een nog mooie klim naar de waterval. We klimmen tot achter de waterval om een tijdens de warme dag een nat pak te halen.

De daarop volgende dag besluiten we om de naastgelegen vulkaan te beklimmen. Een mooie 4 uur durende tocht en op top bereiken we de schommels van La Casa Del Arbol. We veranderen in een oogwenk in kleine ventjes op deze schommels die hoog boven de Andes uitzwaaien. Best wel spectaculair met onze hoogtevrees.

Montanita

De volgende dag nemen we de bus naar Montanita. Een typisch toeristendorpje aan het strand. Dit is een van de beste surfspots van Ecuador en we boeken een hostel bij een half Ecuadoraanse half Franse familie. Ralf probeert het surfen voor het eerst uit en wij genieten vanaf het strand van zijn capriolen op de Ecuadoraanse golfjes. Na 2 uur met zijn snufferd in het zoute water te hebben gelegen mag ik ook nog effe. Niet dat mijn skills zo geweldig zijn maar ik kan nog net een golfje meepikken. Maar goed ook! Ik moet nog flink oefenen met Hawaii in het vooruitzicht.

De volgende dag nemen we de bus naar Los Frailes een nabijgelegen nationaal park met prachtige stranden. We spotten daar verschillende vogels en belanden op een strand afgeladen met krabben. Na een lange middag rondwandelen en klimmen lopen we terug richting de uitgang. Net voordat we daar aanbelanden treffen we de eigenaar van ons hostel en zijn vrienden. Ze bieden ons een lift terug naar Montanita aan. Dat komt goed uit en we springen achter in hun wagen. Onderweg nodigen ze ons uit om wat boodschappen te doen en daarna op een strandje te gaan barbequen. Daar zijn we natuurlijk wel voor te porren en zodoende zien we de zonsondergang op een verlaten strandje met een pilsje en een bbq “on the side”. Prachtig! Dit is echt genieten en zo blijkt maar weer eens hoe gastvrij Latino’s zijn.

Tegen de tijd dat we terug komen in het hostel komt het nieuws binnen van de aanslagen in Parijs. Omdat de vriendin van de eigenaar een Française is heeft dit natuurlijk extra impact. De rest van de avond volgen we het nieuws en krijgen we langzaam een beeld van de verschrikkelijke gebeurtenissen. Hoe een prachtige dag toch nog in mineur kan eindigen.

Lange busreis naar Colombia

Een dag later hebben we het geniale idee om vanuit Montanita naar Colombia te reizen. Even voor de duidelijkheid, Montanita ligt in het zuiden van Ecuador en Colombia ligt ten noorden van Ecuador.

Het gevolg is een ruim 30 uur durende reis met 3 bussen 4 taxi’s en een grensovergang. Het verkrijgen van de visa is echter vrij makkelijk en daar zijn we dan eindelijk. Colombia. Ik kijk al een hele tijd uit om dit land te verkennen en heb alleen maar goede verhalen gehoord van reizigers de we eerder ontmoette. Maar deze verhalen bewaar ik voor de volgende update die je voor de verandering snel kan verwachten…

Vind je mijn verhaaltjes leuk? Laat dan gerust een berichtje achter! Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief, je ontvangt dan een mailtje bij elke update.